loading...

مهندسی صنایع

بازدید : 54

کنترل پروژه فرآیندی‌ست که برای تشخیص به موقع مشکلات احتمالی در روند اجرای پروژه طراحی می‌شود. این فرآیند به مدیر پروژه اجازه می‌دهد که مشکلات پیش رو را قبل از بزرگ شدن و زمانی که یک راه حل آسان دارند، شناسایی و برطرف کند.

 

اگر شما بتوانید در هر کدام از حوزه‌های پروژه خط مبنای (Baseline) خود را حفظ نمایید و مطابق آن پیش بروید، مشکلی وجود نخواهد داشت اما امروزه کمتر پروژه‌ای وجود دارد که با تحقق کامل آنچه برنامه‌ریزی شده است به پایان برسد.

 

سوال اساسی این است که مدیر پروژه موظف است برای پیش‌برد پروژه خود با حداقل انحراف، چگونه عمل کند؟

با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

 

کنترل پروژه فرآیندی‌ست که برای تشخیص به موقع مشکلات احتمالی در روند اجرای پروژه طراحی می‌شود. این فرآیند به مدیر پروژه اجازه می‌دهد که مشکلات پیش رو را قبل از بزرگ شدن و زمانی که یک راه حل آسان دارند، شناسایی و برطرف کند.

 

اگر شما بتوانید در هر کدام از حوزه‌های پروژه خط مبنای (Baseline) خود را حفظ نمایید و مطابق آن پیش بروید، مشکلی وجود نخواهد داشت اما امروزه کمتر پروژه‌ای وجود دارد که با تحقق کامل آنچه برنامه‌ریزی شده است به پایان برسد.

 

سوال اساسی این است که مدیر پروژه موظف است برای پیش‌برد پروژه خود با حداقل انحراف، چگونه عمل کند؟

 

همانطور که همه ما می‌دانیم کنترل هزینه‌ها، زمان، کیفیت، محدوده و…. فرآیند آسانی نیست. بعد از اتمام برنامه‌ریزی پروژه و با شروع فاز اجرا شما نیاز به پایش پروژه خود دارید که آیا مطابق با برنامه است یا خیر.

 

فهرست مطالب        

فرایند کنترل پروژه به زبان ساده!

1- مشخص کردن فرایند و سنجه‌های کنترل پروژه

مثالی از کنترل زمانبندی پروژه

2- رصد کردن پروژه

3- تهیه‌ی گزارش

4- اقدامات اصلاحی

 

شاید بتوان گفت که فرآیند کنترل پروژه یک چرخه‌ی تکرارشونده است که در طی آن مدیر پروژه با استفاده از ابزارهای مختلف اندازه‌گیری و سنجش و پس از دریافت بازخورد از دیگران، انحرافات احتمالی در روند اجرایی پروژه را نسبت به خط مبنای از پیش‌تعیین‌شده می‌سنجد و سپس تصمیم می‌گیرد که برای اصلاح روند فعلی نیاز به اعمال چه اقدامات اصلاحی است.

 

 

فرآیند کنترل پروژه چهار مرحله‌ اصلی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

1- مشخص کردن فرایند و سنجه‌های کنترل پروژه

در مرحله‌ی اول باید ساختار حکمرانی و کنترلی پروژه مشخص شود. در همین راستا نیاز است تا دستورالعمل‌های مورد نیاز شامل فرآیند کنترل، شناسنامه و ماتریس تخصیص مسئولیت‌ها نوشته شود.

 

باید تعیین کنید که چه شاخص هایی در طول پروژه اندازه‌گیری خواهند شد و این اندازه‌گیری هر چند وقت یک بار، در طول چرخه عمر پروژه، انجام خواهد شد.

 

برای به‌دست آوردن این سنجه‌ها نیاز است تا پیش از شروع پروژه با تمامی ذینفعان درباره معیارهای سنجش به توافق برسید، این امر یک شرط لازم برای موفقیت پروژه است. در ادامه نیز برنامه‌ زمان‌بندی اولیه برای بازرسی‌ها و اندازه‌گیری‌ها تهیه شود و مورد توافق طرفین قرار گیرد.

 

مثالی از کنترل زمانبندی پروژه

برای مثال در فرآیند کنترل برنامه زمانبندی باید دستورالعمل‌های مورد نیاز توسط کارفرما به پیمانکار ابلاغ شود و مشخص شود که پیمانکار موظف است در چه بازه‌های زمانی عملکرد اجرایی خود را با برنامه اولیه مقایسه و برنامه زمانبندی را بروزرسانی(Up to date) کند.

 

فرمت گزارش‌دهی، نحوه ارسال گزارشات، محدوده مجاز و غیر مجاز شاخص‌ کنترلی شود. در مثال آورده شده میزان انحراف از برنامه زمانبندی اولیه، یک شاخص کنترلی است.

 

 

 

2- رصد کردن پروژه

شما نیاز دارید تا در طول بازه‌های تعیین شده در مرحله قبل، پروژه خود را رصد کنید. پیدا کردن تعادل بین کنترل بیش از حد و کم پروژه‌ها یک چالش همیشگی برای مدیران پروژه خواهد بود.

 

نکته‌ی مهم: نباید میزان پایش شما آنقدر زیاد شود که اعضای تیم احساس ناامنی کنند و یا آنقدر کم باشد که متوجه روند کار نشوید و خیلی دیر از مشکلات آن اطلاع پیدا کنید.

 

در این مرحله شما باید روش‌های مناسب جمع‌آوری اطلاعات که متناسب با پروژه شماست را مشخص کنید. سپس داده‌های خود را جمع‌آوری و آن‌ها را کنترل کنید تا متوجه شوید که پروژه‌ اجراشده در مقطع زمانی فعلی تا چه اندازه از برنامه‌ریزی‌ها فاصله دارد.

 

دو نوع داده در این مرحله جمع‌آوری می‌شود:

 

داده‌هایی از اجرای پروژه مانند زمان، بودجه و منابع مصرف‌شده و میزان پیش‌رفت پروژه و کارهای انجام‌شده و…. تا این مرحله است.

داده‌های مربوط به تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی که شامل تغییرات خاص در بودجه، برنامه‌ی زمانی و مقیاس پروژه و… می‌شود.

کنترل پروژه 5 مرحله دارد - PMPiran3- تهیه‌ی گزارش

گزارشات کارآمد یکی از بهترین ابزارهای تصمیم‌گیری مدیران پروژه هستند. گزارش‌ها را در مقاطع زمانی تعیین‌شده، با فرمت درخواستی، به شکلی مختصر و مفید ارائه دهید.

 

در تهیه گزارشات باید به این نکته توجه داشته باشید که چه کسی مخاطب گزارش شماست و نیاز دارد تا چه اطلاعاتی در اختیارش قرار گیرد. پس نیازی نیست تمامی افراد درگیر در پروژه در جریان تمام جزییات قرار گیرند.

 

ارائه اطلاعات اضافی و گزارشات طولانی از کارآیی آن‌ها خواهد کاست.

 

ذینفعان را با داشبوردهای جذاب شگفت زده کنید!

 

استفاده از داشبوردهای پروژه برای ارائه تصویری و شفاف از سنجه‌های کنترلی می‌تواند ذینفعان پروژه را در زمانی کوتاه در جریان وضعیت کنونی پروژه قرار دهد. این داشبوردها می‌توانند بصورت آنلاین در اختیار ذینفعان کلیدی قرار گیرند تا در صورت بروز کوچکترین انحراف، از آن مطلع شوند.

 

در دوره ساخت گزارش حرفه‌ای شما یاد می‌گیرید چطور گزارشات حرفه‌ای و منحصربفردی تهیه کنید!

 

 

 

4- اقدامات اصلاحی

همانطور که در مراحل پیشین گفته شد، پس از تعیین میزان انحرافات از خط مبنای اولیه، لازم است تا با رویکردی تحلیلی، تصمیم‌گیری نمایید که آیا میزان انحراف فراتر از حد مجاز بوده است و نیاز به یک اقدام اصلاحی و تغییر برای بازگشت به خط مبنای اولیه پروژه وجود دارد یا اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش میزان انحراف کفایت خواهد کرد.

 

اقدامات اصلاحی را با مثال یاد بگیرید

برای مثال پس از کنترل پروژه خود و تهیه سند Work Performance Information  متوجه می‌شوید که کار تحویل شده الزامات مورد توافق در محدوده پروژه را برآورده نمی‌سازد.

 

در این زمان لازم است تا شما درخواست‌های تغییری را شامل اقدامات اصلاحی یا پیشگیرانه، اصلاح نواقص و یا درخواست‌های بهبود ارائه دهید.

 

در گام بعدی نیاز است تا اسناد و برنامه‌هایی که ممکن است تحت تاثیر تغییرات قرار گیرند، مانند برنامه مدیریت محدوده، خط مبنای محدوده، زمان، هزینه و مبنای اندازه‌گیری عملکرد را بروزرسانی کنید.

 

 

 

کنترل پروژه ضرورتی برای مدیران حرفه‌ای پروژه!

فرآیند کنترل بخشی ضروری و جدایی‌ناپذیر از پروژه‌هاست که به شما کمک می‌کند مطابق با خط مبنای خود حرکت کنید.

 

شما به عنوان یک مدیر حرفه‌ای پروژه باید بتوانید روند اجرایی پروژه را زیر نظر بگیرید و هر کجا تفاوتی با برنامه‌ریزی‌های قبلی مشاهده کردید، نسبت به اقدامات اصلاحی درمورد آن تصمیم بگیرید.

 

جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مختلف و در نهایت، تهیه‌ی گزارش و انجام اقدامات لازم پس از تجزیه و تحلیل آن، اجزای اصلی فرآیند کنترل پروژه را تشکیل می‌دهند.

 

حسین کریمی چهارشنبه 03 دی 1399 زمان : 13:57 بعد از ظهر نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اگر دوست داشتید بخوانید:رکورد های ایران ...

افتخارات ایران:

1- بيشترين توليد پسته

2- بيشترين توليد خاويار

3- بيشترين توليد خانواده توت

4- بيشترين توليد زعفران (80% کل توليد جهانی)

5- بيشترين توليد زرشک

6- بيشترين توليدميوه آلويي (از قبيل شفت وگيلاس وغيره )

7- بالاترين دمای ثبت شده روی سطح زمين (70.7 درجه سانتيگرد در کوير لوت)

14- دقيق ترين تقويم دنيا (تقويم جلالی)

16- بيشترين تعداد تغيير پايتخت در طول تاريخ (تهران سي و دومين پايتخت ايرانست)

17- کهنترين کشور دنيا (تاسيس شده در 3200 سال قبل از ميلاد مسيح)

19- بزرگترين توليد کننده فيروزه

20- بزرگترين منابع روی در جهان

21- بزرگترين توليد کننده و صادر کننده فرش های دست بافت (75% کل توليد جهانی)

22- بيشترين شتاب پيشرفت توليد علم و تکنولوژی در جهان (340000% رشد در طول 37 سال 1349-1387، شتاب رشدی يازده برابر متوسط جهان در سال 1388, رشد سالانه کنونی 25.7%)

23- بزرگترين سيستم بانکی اسلامی (کل سرمايه 236 ميليارد دلار)

26- بالاترين تناسب ذخاير به توليد برای نفت در جهان(با ميزان توليد کنونی ايران معادل 89 سال ذخاير نفتی دارد)

28- بزرگترين فوران چاه نفت در تاريخ (نشت چاه نفتی قم در سال 1335 سه ماه ادمه داشت با فوران روزی 125000 بشکه نفت، ارتفاع فوران 52 متر، مقايسه با نشت نفتی خليج مکسيکو با خروج سه ماه 53000 بشکه در روز)

31- بزرگترين مجموعه جواهرات در جهان (جوهرات شاهی ايران در موزه بانک مرکزی ايران بزرگترين گنجينه جوهرات جهانست)

32- کهن ترين امپراتوری جهان (هخامنشيان اولين ابرقدرت تاريخ بودند و در اوج قدرت بر 44% کل جميعت جهان حکومت ميکردند که اين بالاترين درصد جميعت تحت يک دولت در تاريخ هم هست)

34- بيشترين تعداد شيعه ها در جهان (89% جميعت ايران)

تصویر ثابت

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • نظرسنجی
    نظر شما درباره ی سیاره ی X چیست؟
    صفحات جداگانه
  • تماس با ما
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 80
  • بازدید سال : 574
  • بازدید کلی : 9,797
  • افتخار من این است که ایرانی هستم . . .

    تصویر ثابت


    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد